Systemy kontroli wersji

W mojej pierwszej pracy, gdzie byłem zatrudniony na stanowisku programisty, pracowałem w niewielkim zespole nad desktopową aplikacją tworzoną za pomocą Delphi 1 (Nie, nie jestem aż taki stary :) firma rozwijała swój leciwy produkt, mimo, że na rynku od wielu lat dostępne były 32-bitowe wersje Delphi).

Byłem najmłodszym programistą w zespole, moim najbardziej niewdzięcznym zadaniem było łączenie wersji kodu od różnych developerów w jedną – aktualną i obowiązującą całość. Co kilka dni otrzymywałem spakowane ZIPem pliki źródłowe, które następnie pracowicie porównywałem, i generowałem scaloną wersję. Taka operacja trwała kilka godzin, i jak łatwo sie domyślić – o błąd było bardzo łatwo.

Jakiś czas później wyjechałem do Wielkiej Brytanii, i rozpocząłem pracę w małym studiu developerskim. Tu poznałem Subversion. Natychmiast się zakochałem w tym środowisku. To co kiedyś pracowicie łączyłem „na piechotę” – robiło się samo, bez większych problemów.

Ostatnio odkryłem GITa, rozproszone repozytoria, lokalne commity, no i przede wszystkim prosty i bardzo szybki branching –  wszystkie te funkcje bardzo pomagają podczas programowania. Dzisiaj już nie wyobrażam sobie kodowania bez wsparcia SCM.

Jeśli ostatnie 10 lat rozwoju narzędzi developerskich przesiedziałeś pod kamieniem, i podczas codzinej pracy nad kodem nie korzystasz z żadnego systemu kontoli wersji, to czas najwyższy wyjść i  zacząć korzystać.

Już niebawem kolejny wpis – GIT w praktyce

Tagi:

Skomentuj

